Chcete mít 100% jistotu a 100% péči o Vaše nohy? Zavolejte nám nebo si objednejte konzultaci a my Vám rádi zodpovíme jakékoliv Vaše dotazy.

Diabetická noha

Popis diabetické nohy a příčiny vzniku

Diabetická noha je závažnou komplikací onemocnění diabetes mellitus (cukrovky).

Syndrom diabetické nohy představuje infekci, vznik vředu nebo destrukci hlubokých tkání nohy. Symptomy jsou spojeny s neurologickými poruchami v místě poškození a ischemickou chorobou dolních končetin.

Místa, kde se projevy diabetické nohy často vyskytují je palec, pata, ploska nohy nebo prostor těsně za prsty.

Diabetická noha může vést až k amputaci končetiny a zvyšuje úmrtnost pacientů s diabetem.

Celkem 40 - 70 % amputací dolní končetiny je prováděno právě pro příznaky diabetické nohy. K amputaci je indikována končetina, na níž se projeví defekt, který se dále komplikuje gangrénou, neboli snětí.

Jaké jsou hlavní rizikové faktory onemocnění?

• věk,
  • kouření,
  • vysoký krevní tlak,
  • diabetes mellitus,
  • dědičnost.

Základy edukace diabetiků v prevenci a léčbě syndromu diabetické nohy

1. Naučte se, jak poznat infekci rány (např. podle kožní teploty a lokálních známek na noze, ale také podle zhoršení kompenzace diabetu apod.)
2. Používejte správně odlehčovací pomůcky a předcházejte ulceraci na kontralaterální končetině
3. Nechoďte bosi, nenoste obuv naboso, noste bavlněné či vlněné ponožky.
4. Denně nohy prohlížejte včetně meziprstních prostor, pokud na ně nevidíte, můžete použít zrcátka nebo požádat rodinného příslušníka 145. Nekuřte
6. Udržujte správnou hygienu, teplota vody při mytí nemá přesáhnout 37°C. Odstraňujte opatrně zatvrdlou kůži vhodnými nástroji podle doporučení lékaře či zdravotní sestry, promazávejte nohy denně vhodným hydratačním krémem nebo pěnou (ne mezi prsty)
7. Myslete na to, že máte nohy sníženě citlivé na teplo, tlak a bolest a chraňte se před příslušnými poraněními
8. Navštěvujte pravidelně podologickou ordinaci popř. odbornou pedikůru, nezraňte se ostrými předměty, nehty zastřihávejte rovně a opatrně obrušujte vhodným pilníkem. Věnujte pozornost zarůstajícím nehtům a obraťte se na odborníky.
9. Navštivte vždy odborníky, máte-li: oteklé nohy nebo nově vzniklou deformitu na noze, změnu barvy kůže, zatvrdlou kůži na nohou, puchýře, praskliny, poranění nebo vředy a rozdíl kožní teploty na obou nohou, případně pozorujete-li nově vzniklou bolest v nohou.
10. Při každé návštěvě svého lékaře dbejte, aby byla vašim nohám věnována pozornost

Proč není pro diabetiky vhodná klasická pedikúra?

Pokožka nohy diabetika je velmi náchylná ke vzniku trhlin, které jsou snadno dostupnou branou pro vznik infekce. V běžné pedikúře se kůže rozmáčí ve vodní lázni, aby změkla, a pak se ošetří ostrými předměty, nejčastěji skalpelem. U diabetiků se oproti tomu provádí "suchá" pedikúra aby nedošlo ke zkreslení některých projevů na kůži a následně k jejímu poranění. Ostré předměty jsou v této péči také vyloučeny. Proto je vhodné absolvovat návštěvy u podologa nebo pedikéra proškoleného v péči o nohy diabetiků.

Objednejte si naše služby

Vyplňte všechny potřebné údaje a my se Vám ozveme co nejdříve zpět.